Ústí nad Labem

3. července

 

 
Aktuality

03.07.2025

Tibet ve 21. století

Rozvojová a etnická politika Číny 21. století s konečnou platností propojila tibetské oblasti s těmi čínskými. Intenzivní rozvoj na západě Číny v posledních 20 letech zásadně ovlivnil nejen krajinu, životní prostředí, ale i každodenní život Tibeťanů. Ve čtvrtek 3. července o tom bude v ústeckém muzeu povídat sinoložka a tibetoložka Dr. Jarmila PtáčkováOrientálního ústavu Akademie věd České republiky.


12.06.2025

Teorie strun: od historie po současnost

Moderní fyzika stojí na dvou pilířích: kvantové mechanice a obecné teorii relativity. První teorie pracuje ve zjednodušení absolutního prostoru, zato nahrazuje částice vlnami. Druhá popisuje dynamické zakřivování prostoru hmotou a energií, neumí však pracovat s kvantovou povahou částic. Snaha o popis fyzikální reality s oběma experimentálně potvrzenými aspekty vede k teorii strun. V přednášce teoretického fyzika Mgr. Martina Schnabla, Ph.D. Fyzikálního ústavu Akademie věd České republiky se seznámíte s jejími základními tezemi a výsledky, současnými limity a také vztahy k ostatním partiím moderní fyziky a matematiky. Ve čtvrtek 12. června na teplické hvězdárně.



Café Nobel na Facebooku

 

Café Nobel na YouTube 

 

Doc. RNDr. Martin Šolc, CSc.

Astronom

Vystudoval Matematicko-fyzikální fakultu Univerzity Karlovy v Praze, kde po studiích zůstal jako vyučující. Působí v Astronomickém ústavu UK, přednáší základy astronomie a astrofyziky, fyziku malých těles sluneční soustavy a dějiny astronomie. Zabývá se studiem meziplanetárního prachu a komet a v posledních letech také historií astronomie jako vědního oboru. Jako člen mezinárodních týmů se v 80. a 90. letech účastnil vyhodnocování dat ze sond Vega a Giotto k Halleyově kometě a pozorování komet Hale-Bopp a Kopff infračervenou družicí ISO. Je autorem nebo spoluautorem několika učebnic (např. Fyzika sluneční soustavy, Fyzika hvězd a vesmíru) a asi stovky vědeckých a odborných prací. Od roku 1991 se aktivněji zaměřuje na popularizaci vědy a celoživotní vzdělávání.
  © 2012 UJEP