27.03.2025
Povrch Země je neustále přetvářen; výraznou měrou se na tom podílí sopečná činnost. Přestože se jednotlivé sopky od sebe významně liší, můžeme v jejich chování najít určité vzory, které odráží procesy spjaté s deskovou tektonikou. V rámci děčínské přednášky planetárního geologa Mgr. Petra Brože, Ph.D. z Geofyzikálního ústavu Akademie věd České republiky se ve čtvrtek 27. března v kavárně Coffee & Books seznámíme s jednotlivými sopečnými druhy, vysvětlíme si, proč soptí rozdílně a jaké mají jednotlivé druhy sopečného běsnění dopady na krajinu i člověka. Dozvíte se tak, proč pro nás některé sopky nepředstavují výraznější nebezpečí, zatímco jiných bychom se měli oprávněně obávat.
20.03.2025
Konec všeho… Jaké jsou možné scénáře zániku vesmíru?
„Až se naplní třináctý bak'tun, sestoupí z nebe bůh Bolon Yokte K'uh ve svém Velkém uvedení“, říká nápis na Monumentu 6 z mayského města Tortuguero v dnešním Mexiku.
Bak'tun je nejdelší z cyklů mayského kalendáře. Jeho třinácté završení, k němuž dojde 21. nebo 23. prosince letošního roku (podle toho který přepočet si vyberete), bývá spojováno s jakousi velkou transformací a nebo snad „koncem světa“. Donedávna neznali odborníci na staré Maye žádnou jinou písemnou zmínku o mayském datu 13.0.0.0.0, než zmíněný monument z Tortuguera. Až letos byla objevena druhá – v mayském městě La Corona v Guatemale. Příliš světla v otázce údajného „konce světa“ však nepřinesla. Mayistka a religionistka Zuzana Marie Kostićová nám vysvětlila proč:
„Jedná se o nápis na takzvaném ‚hieroglyfickém schodišti‘. Bohužel, mnohé reliéfy z tohoto schodiště byly poničeny, ukradeny a prodány. Naštěstí se při archeologickém výzkumu ukázalo, že vykradači pominuli několik posledních schodů. Archeologům se podařilo část textu zachránit. Právě v této části se nachází zmínka o konci 13. bak’tunu – a to ve velice zajímavých souvislostech.“
Podle Zuzany Marie Kostićové převládají na hieroglyfických schodištích historické nápisy. Nápis na schodišti v La Coroně se zmiňuje o významné státní návštěvě z nedalekého města Calakmulu. To bylo jedno ze dvou nejvýznamnějších mayských měst, která se snažila ovládnout co nejvíce mayských městských států. Jeho hlavním rivalem bylo město Tikal. Calakmul byl dlouhou dobu silnější a dokonce se mu na čas podařilo Tikal zcela podmanit, dokud se do čela Tikalu nedostal král Jasaw Chan K´awiil, který své staré rivaly z Calakmulu ve válce porazil. Calakmulským králem byl tehdy Yuknoom Yich'aak K'ahk.
„Domnívali jsme se, že zemřel v roce 695, kdy k té válce došlo,“ říká Zuzana Marie Kostićová. „A teď najednou v textu z La Corona zjišťujeme, že rok po své porážce podniká Yuknoom Yich'aak K'ahk státnickou návštěvu v La Corona a účastní se tam nějakých ceremonií. To vrhá velice zajímavé světlo na zacházení s poraženými králi po mayských válkách. My jsme již dříve věděli, že k rituálnímu obětování krále nedocházelo vždy. Jsou případy, kdy král zemřel prakticky ihned po bitvě, ale jindy žil poražený král dlouho jako zajatec na dvoře svého protivníka a při vybraných svátcích byl veřejně předváděn, mučen a trápen, což mělo zvýšit a zdůraznit moc, sílu a význam přemožitele. Ale někdy se zřejmě, jako v tomto případě, směl poražený král vrátit zpátky do svého města a tam, možná jako vazal, vládnout dále.“
Z tohoto hlediska je podle Zuzany Marie Kostićové nápis z La Corona průlomovým objevem v mayském historickém bádání. A zmínka o datu „konce světa“?
„V rámci téhle návštěvy, ke které došlo na velké ukončovací rituály v datu 9.13.0.0.0, čili na konci 13. k‘atunu, se v tomto kontextu zmiňuje, že za čtyři bak‘tuny dojde k datu 13.0.0.0.0. A to je vše. To je samozřejmě nesmírně frustrující. Do této chvíle jsme měli jen jedinou zmínku o tomto záhadném datu. Teď máme druhou, ale ona je bohužel ještě víc nic neříkající než ta první.“
Zmínku o konci třináctého bak'tunu, nejdelšího cyklu mayského kalendáře, z města La Corona je možné vyložit prakticky jakkoliv, dodává ještě Zuzana Marie Kostićová.
„To, že u toho data není žádný kontext může znamenat, že tam žádný kontext není. Že je to prostě ukončení dalšího období jako každé jiné. Yuknoom Yich'aak K'ahk se účastnil oslav konce 13. k‘atunu a proto mohl být v textu uveden konec 13. bak‘tunu jako odkaz na jakési budoucí datum; na jakýsi rámec, do něhož Mayové rádi zasazovali svoje události. Prostě jen proto, že je to třináctka a třináctka. Ale samozřejmě nelze vyloučit ani možnost, že tam žádný kontext není uveden, protože ho není třeba uvádět – každý Maya mohl na první pohled vidět, co je to za datum. Za současného stavu poznání mayských pramenů k tomuto datu nemůžeme říct nic víc.“
Rozhovor s mayistkou a religionistkou Zuzanou Marií Kostićovou o nálezu z mayského města La Corona vysílal 10. listopadu 2012 Český rozhlas Sever v magazínu Planetárium.
Chcete-li, se Zuzanou Marií Kostićovou se můžete potkat i naživo – 6. prosince v 17 hodin v Lounech a 20. prosince od 18 hodin v Liberci, vždy v rámci Café Nobel.
Frederik Velinský
![]() |
© 2012 UJEP |