19.12.2024
Darmok and Jalad at Tanagra: jak si (ne)porozumět s mimozemšťany
12.12.2024
Máte trochu chaos v tom, co se dnes na Blízkém východě děje? Neustále slýcháme, že co muslim, to terorista, až se téměř zdá, že tam žádný slušný člověk nežije. Jak to na Blízkém východě vypadá, jaké je historické pozadí i současná situace? O tom bude vyprávět arabistka a íránistka Lenka Hrabalová v kavárně a restauraci Refugio v Tisé na Ústecku – ve čtvrtek 12. prosince.
Na spor o pravost rukopisů Královédvorského a Zelenohorského dnes pohlížíme s nostalgií a shovívavým úsměvem. Možná nám připadá i tak trochu romantický. Málokdo si ale uvědomuje, jak výrazně ovlivnil sebevědomí českého národa.
Přestože Rukopisy byly objeveny již v roce 1817 a 1818, zásadní spory počaly až v roce 1858, kdy je za falza označil v pražském německém týdeníku Tagesbote aus Böhmen knihovník Anton Zeidler. Tehdejší česká inteligence považovala snahy ukázat Rukopisy jako padělky za provokaci rakouské policie a není se ani čemu divit. Po vydání Říjnového diplomu a následně Schmerlingovy ústavy v únoru 1861 potřebovala rakouská strana zachovat v zemích Rakousko-Uherska klid a vůbec se jim nehodilo, že se v průmyslově vyspělých Češích začalo probouzet národní cítění. Rukopisy a jejich nálezce (a údajný padělatel) Václav Hanka skončili až u soudu a díky velkému zájmu české veřejnosti se z Rukopisů stalo politikum. Spor o pravost Rukopisů přerostl ve spor o právo na českou národní identitu.
Veřejnost Rukopisy milovala a stejně tak milovala Václava Hanku. Oslavy 50. výročí nálezu Rukopisů byly intenzivní ve všech koutech české země; v Schulzových sadech ve Dvoře Králové nad Labem dokonce odhalili 28. září 1867 Hankovu bustu. Přestože si myslím, že všichni tak trochu tušili, že s Rukopisy nebylo všechno úplně v pořádku, a nemnozí odvážlivci své názory dokonce veřejně publikovali, patřilo k dobovému bontonu vlastenecké hájení pravosti Rukopisů. A bylo tomu tak víceméně až do roku 1886.
Roku 1886 se rozhořely vášně a spor o pravost opět ožil. Velkou měrou k tomu přispěl zejména Jan Gebauer, přední český lingvista a autor Pravidel hledících k českému pravopisu a tvarosloví. Přestože ještě v 70. Letech byl skálopevně přesvědčen o pravosti RKZ, v roce 1886 náhle názor diametrálně změnil a za přispění T. G. Masaryka vydal v Athenaeu kritický článek, kterým zvedl ze židle celý národ. S kritikami pak vystoupila řada vědecky i společensky uznávaných osobností a o dva roky později už byl o pravosti Rukopisů přesvědčen jen málokdo.
Jakou roli tedy Rukopisy sehrály v dějinách Čechů? Nejen podle Dalibora Dobiáše byly zbytnělou touhou českého národa po vlastní identitě, historii a kořenech. Podnítily zájem obyčejných lidí o kulturu, přispěly k rozvoji knihovnictví a jazykovědy, dodaly Čechům sebevědomí a s velkou pravděpodobností ovlivnily celou řadu dějinných událostí tak, jak si ani nejsme schopni uvědomit. Z tohoto pohledu možná ani nezáleží na tom, jestli jsou pravé či podvržené. Buďme rádi, že je máme.
Jana Komínová